Anusfissuur of anusscheur

Een anusfissuur of anusscheur is een relatief veel voorkomende aandoening die zeer pijnlijk en hardnekkig kan zijn. Er ontstaat een scheur in de anus in de lengte richting, meestal aan de rugzijde, waar de doorbloeding van de anus het minst is. De scheur loopt door tot op de anuskringspier.

Klachten anusfissuur

Door een fissuur is elke ontlasting pijnlijk, waarna de pijn soms urenlang kan aanhouden. Ook helder bloedverlies is daarbij mogelijk, maar hoeft niet. Omdat de scheur bij elke ontlasting weer geactiveerd wordt en dus geen tijd krijgt om te genezen, wordt de fissuur al gauw een chronisch probleem. Daarbij kan de soms hevige pijn het dagelijkse leven erg gaan beheersen, met elke dag weer angst voor de toiletgang.

De oorzaak van fissuren is niet volkomen helder, alhoewel het inscheuren door harde ontlasting en geforceerd persen het meest voor de hand ligt. Mogelijk speelt ook zwelling en verzwakking van het weefsel in dat gebied een rol, veroorzaakt door gestuwde aambeien en/ of prikkelende darminhoud (feces).

Behandeling van anusfissuren

Er zijn gewoonlijk drie behandelingsopties:

1. Een zalftherapie die als doel heeft de kringspier te ontspannen en daardoor een betere doorbloeding en genezingstendens te geven .
  2. Botoxinjecties met een tijdelijk verslappend effect op de kringspier
  3. Een kleine operatie waarbij de kringspier ingesneden wordt, die helaas ook tot een verminderde continentie leiden kan.

In mijn praktijk pas ik van deze drie opties alleen de zalf therapie toe, in combinatie met maatregelen (dieet, injecties in de aambeien en fissuur) om het weefsel ter plaatse weer te verstevigen. Soms wordt er een poliepachtig aanhangseltje aan de binnenzijde van de anus gevonden, dat de scheur steeds opentrekt en daarom met een kleine ingreep onder locale verdoving verwijderd wordt.

Ook het voorzichtig oprekken van de anus is een mogelijkheid (door de pijn verkrampt en vernauwd de anus steeds verder). Natuurlijk moet de feces zacht blijven en moet er op de ‘ontlastingstechniek’ gelet worden.

Heeft u aanvullende vragen over onze anusfissuur behandelingen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact met ons op via contact@praktijkbrunsting.nl of 024 322 1250.