Anusfistels

Anusfistels zijn gangetjes die in de darm ontstaan en door de huid naast de anus een weg naar buiten zoeken.

Oorzaak anusfistels

Een veel voorkomende oorzaak is een ontsteking, abces van zogenaamde anaalklieren aan de binnenzijde van de anus, waarbij het ontstekingsvocht onder druk een andere weg zoekt. Dit kan vrijwel ongemerkt gaan en ook aan de buitenzijde soms nauwelijks zichtbaar zijn en gemakkelijk over het hoofd gezien worden bij oppervlakkige, vluchtige inspectie. Soms zit de fisteluitgang verstopt achter een skintag / anusflapje. Een andere bron van de fistel kan een ontsteking elders in darm zijn, zoals b.v. de ziekte van Crohn.

Er zijn twee soorten anaalfistels: de lage en de hoge. Klachten die bij fistels kunnen optreden zijn vooral vochtverlies, soms zelfs fecesverlies, irritatie, jeuk en eventueel pijn.

Behandeling van anusfistels

De lage fistels worden in mijn praktijk behandeld met het plaatsen van een drain,een soort slangetje, die na enige tijd verwijderd wordt met het klieven van de fistel, waardoor deze open is en geen gang meer. Daarna kan de wond normaal genezen. Als er ontstekingsneiging geconstateerd is, moet deze natuurlijk zo goed mogelijk behandeld worden om herhaling te voorkomen. De hoge fistels zijn veel lastiger, lopen meestal door de kringspier en moeten in het ziekenhuis via ondermeer echo­onderzoek goed in kaart worden gebracht, voordat ze operatief verwijderd kunnen worden.

Heeft u aanvullende vragen over onze anusfistels behandelingen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact met ons op via contact@praktijkbrunsting.nl of 024 322 1250.