Aambeien

Wat zijn aambeien?

Iedereen weet natuurlijk wat aambeien zijn. Helaas blijkt in de praktijk dat vele afwijkingen bij de anus een aambei genoemd worden, maar het vaak niet zijn! En vervolgens ten onrechte met een aambeienzalfje van de drogist behandeld worden. Zonder het gewenste resultaat natuurlijk. Op die manier wordt soms zelfs een (kwaadaardig) gezwel miskend. Aambeien, ook wel haemorrhoiden genoemd, zijn een soort zwelorgaan tussen het laatste stuk van de darm, de endeldarm, en de anus in. Ze zijn bloedrijk en in gevulde toestand houden ze de anus afgesloten samen met de kringspier. Iedereen heeft dus aambeien.
Pas als ze te groot worden en in de weg gaan zitten, kunnen ze gaan bloeden, en uiteindelijk zelfs naar buiten komen.

Doen aambeien pijn?

Pijn doen aambeien eigenlijk niet, alleen als ze naar buiten komend en klem blijven zitten in de kringspier. Meestal wordt gedacht dat aambeien alleen ontstaan door hard te persen bij verstopping. Veel vaker zien we echter juist klachten ontstaan bij diarree of frequente stoelgang met “prikkelende” ontlasting. Ook nogal eens bij de zogenoemde spastische darm oftewel IBS = Irritable Bowel Syndrome, waarbij meestal het advies gegeven wordt om veel vezels te nuttigen. Dat het extra veel eten van grof volkoren brood en rauwkost ook een averechts effect kan hebben, is jammer genoeg minder bekend.

Uitwendige aambeien

Met uitwendige aambeien worden plotseling ontstane tromboses aan de buitenzijde van de anus bedoeld, die zeer pijnlijk zijn en met een harde blauwe zwelling gepaard gaan. Een onschuldig, maar vooral pijnlijk probleem dus, dat met een simpel sneetje op te lossen is.

Het consult en de behandeling van aambeien

Na de gebruikelijke ondervraging over de ziektegeschiedenis wordt de pati√ęnt in een stoel gelegd op de rug, waarna gemakkelijk het gebied van de anus van buiten en van binnen via een kijkertje onderzocht kan worden. Via een rectoscoop wordt verder in de endeldarm gekeken. Afhankelijk van de diagnose wordt een behandeling ingesteld.

Aambeien kunnen op twee manieren behandeld worden:

1. Met behulp van inspuitingen. Deze injecties doen geen pijn (!) Ze zorgen ervoor dat de aambeien verschrompelen.
  2. Grotere aambeien worden bij voorkeur behandeld met elastiekjes, ook wel ligaturen genoemd. Deze elastiekjes binden de aambeien af, waardoor deze afsterven. Het litteken dat hierdoor ontstaat, verlijmt a.h.w. de plek aan de onderlaag, waardoor deze niet meer naar buiten kan zakken. Hierdoor is het ook mogelijk anusverzakkingen te behandelen.

Meestal is het nodig de behandelingen met een tussenperiode van een maand een aantal keren te herhalen. Zoals al eerder beschreven, zijn voor andere aandoeningen soms kleine operaties nodig.

Alles gebeurt poliklinisch, onder plaatselijke verdoving, zodat u direct daarna naar huis kunt. Omdat vele aandoeningen aan de anus verband hebben met een slecht functionerende darm, wat regelmatig komt door onjuiste voedingsgewoontes, infecties of medicijnen, wordt vaak ontlastingsonderzoek gedaan en/of een gericht dieetadvies gegeven.

Heeft u aanvullende vragen over onze aambei behandelingen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact met ons op via contact@praktijkbrunsting.nl of 024 322 1250.