Proctologie

Wat betekent proctologie?

Proctologie is het vakgebied in de geneeskunde dat de klachten en ziektes in het gebied van de anus en de endeldarm omvat. Omdat allerlei soorten artsen zich ermee bezig houden, zoals internisten, chirurgen, huidartsen en huisartsen, is de aandacht nogal gespreid en benadert iedereen het vanuit zijn eigen invalshoek. Een proctoloog beoogt die invalshoeken te verenigen en behandelt iemand met een eczeem rond de anus ook voor de eventueel gecombineerde aambeien en mogelijk darmfunctie stoornis. Juist omdat een combinatie van problemen eerder regel dan uitzondering is in dit lichaamsgebied.

Welke klachten behandelt een proctoloog?

Wat gebeurt er als u op het eerste proctologische consult komt?

De meeste mensen komen met een verwijsbrief van de huisarts met alle relevante gegevens. Anders moet u zelf goed kunnen vertellen welke medicijnen gebruikt worden en wat uw voorgeschiedenis is. De dokter zal verder uw ziektegeschiedenis helemaal uitvragen, met alle details over de stoelgang, etc.

Daarna volgt een onderzoek in een speciale stoel waarin u ligt en de dokter van onderen goed kan onderzoeken. Daarbij wordt inwendig gevoeld, getoucheerd, en vervolgens via een kijker (een procto­ of rectoscoop) in de endeldarm gekeken. Dat is normaalgesproken een pijnloos onderzoek. Soms kan er wat kramp ontstaan als er lucht ingeblazen wordt.

Daarna wordt met u besproken wat er gevonden is en wat er aan gedaan kan of moet worden. Hiervoor wordt dan een nieuwe afspraak gemaakt, zodat u goed voorbereid bent als u een behandeling gaat krijgen.

Heeft u aanvullende vragen over onze proctologie behandelingen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact met ons op via contact@praktijkbrunsting.nl of 024 322 1250.