Artrose

Een van de belangrijkste volksziektes is momenteel artrose. Boven de 60 jaar lijdt meer dan 50% van de Westerse bevolking aan deze weliswaar niet levensbedreigende aandoening, maar wel een aandoening die de kwaliteit van leven soms ernstig verslechtert en de mobiliteit beperkt.

Wat is Artrose?

Artrose was vroeger beter bekend onder de term slijtage, een begrip dat een verkeerde indruk wekt over de oorzaak van het probleem. Het suggereert dat onze gewrichten een soort lagers van een auto zijn, die op een gegeven moment door de belasting en de tand des tijds versleten raken. Deze vergelijking gaat echter mank en wel om een aantal redenen:

1. Onze gewrichten bestaan uit levend weefsel dat continue opgebouwd en afgebroken wordt. De veroudering heeft uiteindelijk wel een negatief effect op dit herstel- en vernieuwingsproces, maar toch blijft het tot het einde toe plaats vinden.
  2. Het primair aangedane weefsel bij artrose is het kraakbeen, een van de meest ingenieuze weefselvormen in ons lichaam. Het is elastisch, kan schokken opvangen, en is tegelijkertijd in staat zeer hoge druk te verdragen. Daarnaast is het in gezonde toestand gladder dan ijs!
  3. Zeer oude mensen hebben helemaal niet altijd slijtage, cq.artrose. Over de exacte oorzaak van de primaire artrose, waar ik het nu over heb, is nog steeds niet het fijne bekend. (de andere vorm van artrose, de secundaire, is een vorm die ontstaat door een beschadiging, een ongeval zoals de voetbalknie, of een operatie).

Om kraakbeen te maken zijn er kraakbeencellen nodig. Deze kraakbeencellen hebben voedsel nodig dat op een ingewikkelde manier aangevoerd wordt. Die complexiteit maakt het kwetsbaar en is mogelijk een belangrijke sleutel voor de verklaring van artrose. Wat is er namelijk aan de hand? In het kraakbeen zitten geen bloedvaten. Deze bloedvaten die voor voedingsstoffen en zuurstof aanvoer moeten zorgen, zitten wél in het gewrichtskapsel om het gewricht heen. Het gewrichtsvocht dat ín het gewricht zit, moet voor verder transport zorgen. Deze vloeistof gaat circuleren doordat bij elke stap die er gezet wordt, het kraakbeen als een spons de vloeistof ( met voedingsstoffen en afvalstoffen) opzuigt en uitperst. Hierdoor kunnen de kraakbeencellen die verspreid in kraakbeen liggen, in leven blijven en hun werk als “kraakbeenfabriek” doen. Kortom, bewegen is een levensvoorwaarde ook voor het kraakbeen.

Behandeling van artrose en gewrichtsklachten

Is er nu wel wat te doen aan artrose? Meestal wordt immers gezegd dat er niets aan te doen is. De huisarts geeft meestal na aandringen een pijnstiller, Paracetamol of een ontstekingsremmer, zoals Diclofenac of Ibuprofen. De volgende en meteen laatste stap is vrijwel altijd de verwijzing naar een orthopedisch chirurg voor een ‘nieuwe’ heup of knie. Voor de meeste mensen betekent dit een fantastische oplossing, geen pijn meer en een stuk beter kunnen bewegen. Het betekent echter toch altijd een operatie. Nog los van de risico’s vindt niemand dat een pretje. En hoe mooi het ook klinkt, de nieuwe heup blijft een prothese. Een behandelingsmethode die eigenlijk al 25 jaar bekend is, bestaat uit bet toedienen van speciale, extra voedingsstoffen voor het kraakbeen. Aanvankelijk per injectie, later middels pillen/capsules.

Ervaringen behandeling artrose

Zelf pas ik deze methode nu zo’n 20 jaar toe, en vooral bij patiënten met artrose van heupen, knieën en rug, mits niet in een te ver gevorderd stadium (er moet immers nog wel kraakbeen zijn om het te voeden) heb ik daarbij goede resultaten gezien. Deze voedingsstoffen zijn als voedingssupplementen onder allerlei benamingen op de markt gebracht en zijn dus geen echte medicijnen. Ze worden derhalve niet door de verzekeringen vergoed, uitzonderingen daargelaten. De hoofdbestanddelen zijn Glucosamine-sulfaat en Chondroitinezuur in combinatie met enige vitamines en mineralen zoals Mangaan. De doseringen in de verschillende preparaten lopen nogal uiteen waardoor het één veel goedkoper lijkt dan het andere. Ik adviseer deze middelen in maximale dosering 3 tot 6 maanden te slikken. Bij uitblijven van effect stoppen, bij verbetering doorgaan met de halve dosering, misschien wel levenslang. Een terechte vraag bij deze therapie was en is: ‘Komen deze voedingsstoffen op de gewenste plek, cq. in het gewricht aan, nadat ze via de mond in het lichaam zijn gekomen?’ Als de doorbloeding rond het gewricht, zoals op vele plaatsen in het verouderende lichaam, verslechterd is, is het logisch te veronderstellen dat slechts een klein deel van de ingeslikte voedingsstoffen hun doel, de kraakbeencellen zullen bereiken.

Injecties: effectieve aanpak artrose

Om dit probleem aan te pakken injecteer ik het gewricht met een eenvoudige vloeistof, die meestal alleen als verdovingsvloeistof gebruikt wordt, maar door kennis uit de neuraaltherapie ook andere werkingen blijkt te hebben zoals ontstekingsremming en bloedcirculatie verbetering. Met name deze laatste twee eigenschappen zijn van groot nut bij de behandeling van artrose. Bijkomend voordeel is de afwezigheid van bijwerkingen. De combinatie van voedingssupplementen met deze gewrichtsinjecties geeft zeer gunstige resultaten op voorwaarde nogmaals dat de artrose niet in een eindstadium verkeert. Dan geeft het hooguit pijnverlichting, wat natuurlijk ook belangrijk kan zijn b.v. als overbrugging naar een operatie. Voor een gericht advies is een recente röntgenfoto of de uitslag daarvan noodzakelijk, waarna in een consult dosering van de voedingssupplementen kan worden bepaald en de noodzaak of de zin van injecties in het gewricht. De injecties worden in het begin om de een tot twee weken gegeven. Bij uitblijven van effect wordt na 5 behandelingen gestopt, bij gunstig resultaat worden de behandelingsintervallen gaandeweg verlengd.

Andere gewrichtsklachten

Ook andere klachten van bet bewegingsapparaat zoals vastzittende schouders, ‘frozen shoulder’, chronische peesontstekingen, whiplashklachten, RSI-klachten kunnen op deze combinatie therapie gunstig reageren. De reeds genoemde neuraaltherapie is in deze gevallen een extra ondersteuning, waarbij gezocht wordt naar storingen in het lichaam. Deze storingen kunnen oude ontstekingen, vooral ook een slecht gebit kan dramatische gevolgen hebben voor de rest van het lichaam, maar ook littekens, operaties, etc. Door deze storingen middels injecties uit te schakelen kunnen andere klachten / problemen in het lichaam pas weer herstellen. Deze veelal onbekende zienswijze en therapievorm stamt uit Duitsland en wordt daar toegepast door vele artsen, ook in de ziekenhuizen. De resultaten zijn vaak verrassend zowel voor dokter als patiënt, waarbij weer eens zichtbaar wordt hoe onvoorspelbaar het lichaam vaak blijft, zowel in het ziek worden als in het herstellen. Met geduld, na het uitspitten van de ziektegeschiedenis en na grondig onderzoek, kan toch nog vaak wat bereikt worden ook al is men een zgn. hopeloos geval, dat maar moet leren leven met zijn kwaal.

Heeft u aanvullende vragen over onze artrose behandelingen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact met ons op via contact@praktijkbrunsting.nl of 024 322 1250.