Acupunctuur

Er zijn vele vormen van acupunctuur. De meest bekende, de Chinese acupunctuur, is altijd een aanvulling geweest op andere Chinese therapieën. In onze praktijk wordt de Westers georiënteerde acupunctuur toegepast, wat inhoudt dat kennis van meridianen (energiebanen) en acupunctuurpunten zoveel mogelijk gekoppeld wordt aan onderzoeksresultaten, die op gewone reguliere manieren verkregen zijn.

Hoe werkt acupunctuur?

Via het zenuwstelsel worden prikkels, die in de huid worden toegediend vertaald, doorgegeven naar de onderliggende lagen van spieren, bindweefsel ,botten en organen. Omdat deze lagen, segmenten vaak niet recht boven elkaar liggen, maar soms zelfs op een andere plek in het lichaam kan bijvoorbeeld pijn in het hart in de bovenarm een pijnlijk bandgevoel geven. Omgekeerd kan via de arm b.v. het hart behandeld of beïnvloed worden. Het opheffen van blokkades die verband houden met ziekte of klacht, is het voornaamste doel. Soms is er teveel energie of stuwing, bv. bij migraine. Door de energie af te leiden of af te voeren kunnen de klachten verminderen. Tegelijkertijd moet in zo’n geval opbouw van teveel energie worden voorkomen.

Acupunctuur behandeling

Door oppervlakkig in de huid dunne naalden te zetten in daarvoor geëigende meridiaanbanen en storings- of pijnpunten in de nek /schouders en op het hoofd te behandelen, wordt gestreefd naar een vermindering van de klachten. Ter ondersteuning van het proces maak ik het liefst gebruik van natuurlijke geneesmiddelen, homeopatisch of antroposofisch, voedingsadviezen en bv. houdingscorrectie.

Heeft u aanvullende vragen over acupunctuur of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact met ons op via contact@praktijkbrunsting.nl of 024 322 1250.